Alt om din reise

Innen avreise kan det være en hel del å tenke på. Her kan du ta del av det meste som er bra å vite, både før og under reisen.
Informasjonen er oppdelt i tre ulike kategorier som du finner i menyen til venstre. Under respektive kategorier finner du et antall valg. Klikk på valgene for å navigere deg mellom informasjonen. Om du ikke finner svar på det du lurer på er du naturligvis alltid velkommen til å kontakte oss på info@golfplaisir.no eller 21 01 75 88.
Forandringer som ligger utenfor vår eller våre leverandørers kontroll kan forekomme. På golfplaisir.no finner du alltid den mest aktuelle informasjonen. Vi anbefaler at dere anvender denne siden innen avreise for å se om viktig informasjon er endret.


Søk reisen her

Avreise og dato

Land og destinasjon


Din reise

Før reisen

Bestilling av reisen

Bestilling av reisen

Din golfreise bestiller du enten her på hjemmesiden, under "Bestill online", eller via telefon til Golf Plaisirs salgsavdeling, tlf. 21 01 75 88. Hvis du har et gavekort eller har krav på noe annen slags rabatt ved en kampanje e.l., må du bestille reisen hos Golf Plaisirs salgsavdeling. Rabatten trekkes da direkte fra på din faktura. Merk at en eventuell kampanjekode skal oppgis ved bestilling. Golf Plaisir har ikke mulighet til å trekke fra rabatter i ettertid.

Betaling av reisen

Betaling av reisen

Når bestillingen er registrert av Golf Plaisir, sendes det faktura til hovedbestilleren. Dersom bestillingen er gjort mer enn 37 dager før avreise, sendes det to fakturaer – den første med forfallsdato 7 dager fra faktureringsdag, den andre med forfallsdato 30 dager før avreise. Dersom reisen bestilles mellom 37 og 32 dager før avreise, sendes det kun én faktura med forfallsdato 30 dager før avreise. Dersom reisen bestilles mellom mindre enn 32 dager før avreise, betales reisen med kredittkort ved bestillingstidspunktet.

Det er viktig at kunden leser nøye gjennom fakturaen for å kontrollere at alle opplysninger er riktige. Navn skal staves slik de står i passet. Merk at det kun er fornavn og etternavn som skal være med, ikke evt. mellomnavn. Vennligst kontakt Golf Plaisir for navneendring før første delbetaling gjøres. Golf Plaisir er ikke ansvarlige for eventuelle kostnader fra flyselskap ved navneendringer ved senere tidspunkt.

Kunden plikter å lese “Allmenne reisevilkår” før første delbetaling gjøres. Ved betaling bekrefter man å ha akseptert reisevilkårene.

 

Allmenne reisevilkår

For å betale reisen din med kort, vennligst trykk på lenken nedenfor.

 

Betaling av reisen

 

Merk at Golf Plaisir har mulighet til å ta betalt fra flere forskjellige kort på samme ordre, f.eks. hvis alle reisende vil betale sin personlige del av reisen.

Avbestillingsforsikring

Avbestillingsforsikring

Golf Plaisirs Avbestillingsforsikring Basis gjelder ved sykdom sammen med legeerklæring i henhold til Golf Plaisirs reisevilkår. Avbestillingsforsikring kan kun tegnes i forbindelse med bestilling av reisen, dvs. den må bestilles før første delbetaling gjøres og betales sammen med denne. Ved avbestilling hvor avbestillingsforsikringen kan benyttes, tilbakebetales ikke kostnaden for forsikringen, og det trekkes fra en administrativ kostnad på 300 NOK. Kostnaden for avbestillingsforsikringen avgjøres av totalkostnaden for reisen – se tabell under.

 

Avbestillingsforsikring

Pris

Reisens totale pris pr. person opp til 10 000 SEK 250 SEK per person*
Reisens totale pris pr. person fra 10 001 – 15 000 SEK 400 SEK per person*
Reisens totale pris pr. person fra 15 001 – 25 000 SEK 700 SEK per person*

 

*) Priser i NOK kan variere avhengig av gjeldende valutakurs.


For reiser som koster mer enn kr 25 000 SEK pr. person, tilbyr ikke Golf Plaisir noen egen avbestillingsforsikring. Vi anbefaler at du kontakter ditt forsikringsselskap eller Europeiske Reiseforsikring. Generelt anbefaler vi samtlige reisende å kontrollere sine forsikringer samt hvilke vilkår som gjelder dersom man har betalt reisen med kredittkort. Merk at Golf Plaisirs Avbestillingsforsikring Basis også forsikrer deg dersom noen i ditt reiseselskap blir syke og du av den grunn ikke kan reise.

Golfbagforsikring

Golfbagforsikring

Forsikre deg mot forsinket golfbag på flyet og mot eventuelle skader på eller tyveri av golfkøllene.

Golfferien er ofte årets høydepunkt og noe man ser fram mot, forventningene er høye og lengselen etter å spille golf er stor. Alt dette kan raskt falle i grus hvis golfkøllene dine ikke kommer med flyet. Flyselskapenes erstatninger i slike tilfeller er lave, og de erstatter bare direkte utlegg.

Med golfbagforsikringen får du en erstatning som tilsvarer én overnatting ved tapt spilledag. For en ukereise tilsvarer dette 1/7 av reisens pris ekskl. forsikringer og skatter. Vi har også bakt inn en skade-/tyveriforsikring opptil kr 30 000 ved skade eller tyveri av golfkøllene på flyet. Flyselskapene erstatter vanligvis pr. innsjekket kilo. Dagens køller koster såpass mye og veier så lite at erstatningen blir latterlig lav, og innboforsikringen har ofte en egenandel som overskrider innkjøpsverdien hvis det bare er én kølle som er skadd.

Dersom flyet ditt lander før 14:00, får du erstatning tilsvarende én dagsandel av reisens pris for hver påbegynte 24-timersperiode som din golfbag er forsinket.

Dersom flyet ditt lander etter 14:00 og din golfbag ikke har ankommet senest kl. 10:00 påfølgende dag, får du erstatning med én dagsandel for hver påbegynt 24-timersperiode som din golfbag ankommer etter kl. 10:00 påfølgende dag.

Dette er en billig og skreddersydd forsikring for golfere som vi anbefaler alle våre reisende å tegne!

Prisen er kun kr 195,- pr. golfbag uansett prisen på reisen. Forsikringen kan tegnes helt frem til avreise. For bestilling av golfbagforsikring, kontakt Golf Plaisir på tlf. 21 01 75 88.

 

Flybillett

Flybillett

Golf Plaisir sender ut reisebevis/flybilletter mellom 10 og 12 dager før avreise. Har du ikke mottatt din flybillett 7 dager før avreise, er det viktig at du kontakter Golf Plaisir på tlf. 21 01 75 88. Flybilletten er et verdipapir som kunden er ansvarlig for. Eventuelle kostnader som kan oppstå på grunn av en mistet flybilletten, er det dermed kunden som er ansvarlig for.

Flytider

Flytider

Alle flytider som Golf Plaisir sender med fakturaene er foreløpige helt frem til avreise. Hvis du har bestilt et korresponderende fly, vær nøye med å bestille ombestillingsbare billetter. Flytider endres dessverre fra tid til annen, og det kan bli dyrt hvis tilslutningsbilletter må kjøpes på nytt. Golf Plaisir erstatter ingen kostnader som er forårsaket av endrede flytider.

Når det oppstår endringer av flytider som overstiger 30 minutter tidligere eller senere, vil Golf Plaisirs reisende få skriftig informasjon pr. brev. Dersom endringen gjøres veldig nært avreise, vil alle berørte reisende kontaktes pr. telefon.

Visum

Visum

Ved reiser med Golf Plaisir, er Egypt og De Forente Arabiske Emirater de eneste landene i vårt utvalg hvor det kreves visum. For nordiske statsborgere er dette inkludert i reisens pris. Vi henviser reisende som er statsborgere i ikke-nordiske land til respektive ambassade for informasjon.

Innreise i USA

Følgende reisedokumenter kreves for reise til USA

1.  ELEKTRONISK PASS

Elektronisk lesbart pass som er gyldig i minimum 6 måneder etter at reisen er avsluttet.

 

2. ESTA TILLATELSE

Alle norske statsborgere som reiser til USA må registrere seg elektronisk senest 72 timer før avreise som en del av USAs visumfritaksprogram. Innreisetillatelsen koster 14 USD pr. person og er gyldig i to år. Betaling av ESTA må skje med et personlig kreditkort. Tillatelsen er knyttet til passet og får man nytt pass må man også søke ny innreisetillatelse. Hvis dette ikke gjøres vil man bli nektet innreise. Returbillett er påkrevd, og man kan ikke ha et kriminelt rulleblad. NB! Nødpass utstedes ikke til USA.


Register deg elektronisk her
(ESTA - Electronic System for travel authorization)

 

Følgende registrering av personopplysninger kreves for flyreisen

1. SECURE FLIGHT PROGRAM

Korrekt navn som i passet, fødselsdato/årstall samt kjønn MÅ legges inn i flybestillingen ved bestilling. Informasjonen går til TSA - Transportation Security Administration, som er ansvarlig for sikkerheten ved flyreisen. Dersom ikke Secure Flight informasjon er korrekt, vil det ikke være mulig å utstede reisedokumenter/flybilletter, og den som skal reise vil bli nektet adgang til flyet.

 

2. APIS - Advance Passenger Information System

Dette er personopplysninger som går til US Customs & Border Protection (ansvarlig for toll og grensekontroll).  Informasjonen skal legges i flybestillingen, og inneholde navn som i passet, fødselsdato/årstall, kjønn, passnummer og passets gyldighetsdato, samt nasjonalitet. Navn og adresse på første bosted ved ankomst USA. APIS informasjon må være registrert senest 72 timer før flyreisens start, og dette skal gjøres av kunden selv via flyselskapenes nettsider. Det er kundens eget ansvar at gitt informasjon er korrekt.

 

NB!

Reisende med annet statsborgerskap og de om ikke benytter seg av visumfritaksprogrammet må kontakte USAs ambassade for opplysninger om visum. Visum i forbindelse med cruise må som regel være et multivisum, da man reiser inn og ut av USA flere ganger i løpet av cruiset. Det er den reisendes eget ansvar å påse at man har korrekte reisedokumenter.

For ytterligere informasjon, kontakt Den amerikanske ambassaden på tlf. 21 01 75 88 eller www.usa.no.

Pass

Pass

Alle som reiser må ha et gyldig pass. Merk at pass med foto også kreves for spedbarn. Kontroller at passet ditt er gyldig i minst 6 måneder etter aktuell hjemreisedato og at ingen sider i passet på noen måte er skadet. Et ødelagt pass er ikke gyldig.

 

For ytterligere spørsmål om pass, kontakt politikontoret i din kommune. Golf Plaisir tar ikke ansvar for følger dersom en reisende ikke har gyldig pass eller visum.

 

ID-kontroll av flypassasjerer

Som følge av et Schengen-direktiv, har Norge innført krav om ID-kontroll av passasjerer også ved innsjekking og ombordstigning på flyet. Dette er for å sikre at en passasjer som har sjekket inn bagasje også er med på flygningen. Kravet gjelder samtlige utenriksavganger. Pass er det eneste godkjente legitimasjonsmiddelet for norske statsborgere i denne forbindelse.

Bagasje, golfbag på fly og bagasjevekt

Bagasje, golfbag på fly og bagasjevekt

Alle flyselskaper har ulike regler når det gjelder vekt på din bagasje når du reiser. I tabellen nedenfor kan du se hva som gjelder for din bagasje. Du også lese på din faktura om din golfbag inngår i totalprisen for din reise.

Hvis du ønsker å vite mer om hvilke regler som gjelder for håndbagasje kan du klikke på lenken nedenfor.

Regler for håndbagasje


Dersom du har noen spørsmål angående din bagasje på reisen, vennligst ta kontakt med oss på telefon 21 01 75 88 eller sende din henvendelse til info@golfplaisir.no
Verdisaker som penger, verdipapirer, nøkler, smykker, briller og annen elektronisk utstyr skal oppbevares i håndbagasjen sammen med viktige medisiner.
Golf Plaisir forsøker alltid å inkludere transport av golfbag hos de flyselskapene vi benytter. Det er dessverre ikke alle flyselskaper som aksepterer dette. Løsningen blir da at de reisende må betale golfbag-gebyret ved utreise.  Vi foreslår at gjester som skal betale transporten for golfbaggen på flyplassen beregner 15-20 minutter ekstra ved innsjekking for dette formålet.

 

 

 Flyselskap

Bagasje

Golfbag

Håndbagasje

Kommentar

Overvekt

 TAP

20 kg

15 kg

8 kg

15 €/kg

 Turkish Airlines

20 kg

15 kg

8 kg

10 €/kg

 Aegean

23 kg

15 kg

8 kg

 

36 €/bag

 Norwegian

20 kg

20 kg

10 kg

70 kr/kg

 Novair

20 kg inklusive håndbagasje

(30 kg for reiser over 21 dager.)

15 kg

Max 5 kg

Vanlig pris på ekstra bagasjevekt om du forhåndsbestiller.

Forhåndsbestill ekstra bagasjevekt her

80 kr/kg

 

 SAS Charter

20 kg
(30 kg for reiser over 21 dager.)

15 kg

5 kg

Vanlig pris på ekstra bagasjevekt om du forhåndsbestiller.

Forhåndsbestill ekstra bagasjevekt her

70kr/kg

 SAS

20 kg

15 kg

5 kg

450 kr, 1-23 kg

 Jet Time

20 kg

15 kg

5 kg

Vanlig pris på ekstra bagasjevekt om du forhåndsbestiller.

Forhåndsbestill ekstra bagasjevekt her

10 -15 €/kg

 Primera Air

23 kg

15 kg

10 kg

 

90 kr/kg

 Thomas Cook

20 kg inklusive max 6 kg handbagage

15 kg

Max 6 kg

 

150 kr/ 5kg

 Detur

20 kg

15 kg

5 kg

 

 

 Danish Air Transport

20 kg

15 kg

5 kg

 Air Greenland

15 kg

15 kg

5 kg

 

 60 DKK/kg

 Condor

20 kg

15 kg

6 kg

 

 

 Emirates

30 kg

Inkludert 30 kg

7 kg

 

 250 kr/kg

 Royal Air Maroc

23 kg

23 kg

10 kg

 

 55 €/23 kg

Taxfree

Taxfree

Hvis du reiser med et charterselskap, så kan du forhåndsbestille taxfreevarer.

Nedenfor finner du et sammendrag for de charterflyselskapene vi flyr med, samt lenker for å bestille taxfreevarer.

 

Flyselskap

Bestilling av Taxfree-varer

Novair

Lenke til bestilling av taxfreevarer

SAS Charter

Lenke til bestilling av taxfreevarer

Primera Air Lenke til bestilling av taxfreevarer
Danish Air Transport

Ingen forhåndsbestilling. Begrenset utvalg ombord.

Thomas Cook

Lenke til bestilling av taxfreevarer

Logg inn på siden og velg Apollo som reisearrangør

Air Greenland

Ingen forhåndsbestilling. Begrenset utvalg ombord.

Condor

Ingen forhåndsbestilling. Begrenset utvalg ombord.

 

Hva kan jeg handle og når?

Du kan ta med deg en avgiftsfri kvote med alkohol- og tobakk når du har vært i utlandet.
Alle reisende med avreise fra eller sluttdestinasjon i et land utenfor Norge kan kjøpe:

Parfyme og kosmetikk til taxfreepriser både ved avreise og ankomst.
Brennevin, vin og champagne til taxfreepriser ved avreise, og ved ankomst til Norge.
Tobakk til taxfreepriser ved avreise, til ordinære priser ved ankomst, og til taxfreepriser ved ankomst til Norge.

 

Alkohol- og tobakkskvoten må være innenfor verdigrensen.

Størrelsen på kvoten for alkohol, er avhengig av om du har med tobakk.

 

Informasjon om verdigrensen og kvoter finner du på: http://www.toll.no/no/varer/alkohol-og-tobakk/kvote/

 

Sitteplassbestilling på flyet

Bestilling av sitteplass på flyet

Mange av våre reisende ønsker å forhåndsbestille sitteplass på flyet allerede før innsjekking. Flyselskapene tilbyr forskjellige muligheter for dette. Noen flyselskap tar betalt for tjenesten, mens andre gjør dette kostnadsfritt.

 

Under finner du et sammendrag av de forskjellige flyselskapene vi benytter oss av, og muligheter for å forhåndsbestille sitteplass.

 

 Flyselskap

 Kommentar

 TAP  Mulig å bestille sitteplass. Kontakt Golf Plaisir, tlf. 21 01 75 88.
 Turkish Airlines  Mulig å bestille sitteplass. Kontakt Golf Plaisir, tlf. 21 01 75 88.
 Norwegian  Når du har mottatt din billett kan du logge inn på www.norwegian.no for å bestille og betale for din favorittplass. Du må ha bookingnummeret på billetten for å bestille sete. Lenke til booking av sitteplass.
 Novair

 Lenke til bestilling av sitteplass.  

Anvend ditt sekssifrede ordrenummer hos Golf Plaisir for å logge inn på din booking.

 SAS Charter

 Lenke til bestilling av sitteplass.

Anvend ditt sekssifrede ordrenummer hos Golf Plaisir for å logge inn på din booking.

 SAS  Mulig å booke sitteplass. Kontakt Golf Plaisir, tlf. 21 01 75 88.
 Primera Air

 Lenke til bestilling av sitteplass.

 Thomas Cook

 Lenke til bestilling av sitteplass.

Logg inn med ditt 12-sifrede flybookingsnummer på siden og velg Apollo som reisearrangør. Bookingen kan gjøres tidligst 30 dager før avreise.

 Aegean  Ikke mulig å forhåndsbestille sitteplass.
 Royal Air Maroc  Mulig å bestille sitteplass. Kontakt Golf Plaisir, tlf. 21 01 75 88.
 Emirates  Mulig å bestille sitteplass. Kontakt Golf Plaisir, tlf. 21 01 75 88.
 Detur  Mulig å bestille sitteplass. Kontakt Golf Plaisir, tlf. 21 01 75 88.
 Danish Air Transport  Lenke til bestilling av sitteplass.
 Air Greenland  Lenke til bestilling av sitteplass.
 Condor  Lenke til bestilling av sitteplass.

Logg inn med ditt 12-sifrede flybookingsnummer på siden og velg Apollo som reisearrangør. Bookingen kan gjøres tidligst 30 dager før avreise.

 

Valuta

Valuta

På de fleste af våre destinasjoner betaler man med lokal valuta. Ved reiser til  Tunisia og Egypt kan man også ofte betale med euro eller US dollar. Merk at man får tilbake vekslepenger i lokal valuta til en relativt høy vekslingskurs. Ved reiser til Tyrkia anbefaller vi euro.

På alle våre destinasjoner går det utmerket å betale med kredittkort.

Vaksinasjon

Vaksinasjon

For å forebygge sykdom under og etter ferien, er det ditt eget ansvar å undersøke hvilke vaksiner du må ta i god tid før reisen. Ved et besøk på en vaksinasjonssentral eller din fastlege, får du hjelp med vaksinasjonsbeskyttelse og råd om hvilke forebyggende tiltak du bør treffe for ikke å bli syk. Reisearrangøren har ikke ansvar for å informere deg om hvilke sykdommer og smitte som, permanent eller til og fra, kan komme fra reisemålet. Ved graviditet gjelder det visse restriksjoner for flyreise. Forhør deg med Apollo, ditt reisebyrå eller flyselskapet.

Det er lurt å være vaksinert med en god grunnbeskyttelse uansett hvor du befinner deg. Hvilke kompletterende vaksiner du trenger før reisen avhenger av hvor du skal reise, hvilken type reise du skal gjøre og hvor lenge du skal være borte. Visse vaksiner må tas flere ganger med noen ukers mellomrom, og mange må tas noen uker før avreise for å gi full beskyttelse.

Se Folkehelseinstituttets generelle råd om vaksinasjon ved utenlandsreiser på lenken under.

 

Folkehelseinstituttet

Eventuell avbestilling

Eventuell avbestilling

Dessverre går ikke alt som man har planlagt. Iblant blir man nødt til å avbestille sin allerede bestilte golfreise. Vi anbefaler alle våre reisende å kontrollere sine forsikringer i tilfelle uhellet skulle være ute.

Nedenfor kan du lese om hva en avbestilling koster.
  

Avbestillingsforsikring

>15 dager før reisen

15-3 dager før reisen

3-0 dager før reisen

Reisende med avbestillingsforsikring Avb.* + 200 SEK Avb.* + 200 SEK
Avb.* + 200 SEK
Reisende uten avbestillingsforsikring Depositum**
50 prosent
100 prosent


*) Kostnaden for avbestillingsforsikringen varierer avhengig av reisens pris, mellom 250–700 SEK.
**) Depositum er 1000 NOK, dersom ikke annet er avtalt.

 

Merk! Priser i NOK kan variere avhengig av gjeldende valutakurs.

Under reisen

Ankomst

Ankomst

Når du har landet på flyplassen, henter du bagasjen din på bagasjebåndet. Ved visse flyplasser leveres spesialbagasje (golfbag) ved et større bagasjebånd i avgangshallen. Se etter skilt eller spør personalet i bagasjehallen.

Når all bagasjen er hentet, begir du deg ut i ankomsthallen. Der venter Golf Plaisirs lokale personale på deg. De hilser deg velkommen og viser deg veien til transferen. Når alle reisende har kommet ut til bussen, er det tid for å dra til destinasjonen.

Personale på stedet

Personale på stedet

På alle Golf Plaisirs destinasjoner, har vi vårt eget lokale personale til stede. Normalt består det av to personer, en golfvert og en golfinstruktør. Golfvertens oppgaver er å arrangere transfer fra flyplassen, organisere utflukter og konkurranser på destinasjoner, holde orden på starttider m.m. Golfinstruktøren assisterer golfverten i dette arbeidet, samt driver leksjonsvirksomhet og golfskole (Golf Academy). Vårt personale er synlig og behjelpelige under besøket ditt.

På destinasjonen kommer du til å få vårt personales lokale mobiltelefonnumre slik at du kan få tak i dem når det trengs. Nøl aldri med å spørre vårt lokale personale om hjelp.

Visum

Visum

Ved reiser med Golf Plaisir, er Egypt og De Forente Arabiske Emirater de eneste landene i vårt utvalg hvor det kreves visum. For nordiske statsborgere er dette inkludert i reisens pris. Vi henviser reisende som er statsborgere i ikke-nordiske land til respektive ambassade for informasjon.

Transfer

Transfer

Transfer fra flyplassen til hotellet t/r inngår på alle våre reiser hvor den reisende har kjøpt en pakkereise med ordinær flyreise. Transfer kan være med bil, taxi, minibuss, liten turistbuss eller stor turistbuss. Dette bestilles av Golf Plaisirs lokale personalet, og valget av kjøretøy avhenger av hvor mange reisende som skal være med på transferen. På visse destinasjoner har vi flere fly som ankommer innenfor en kort tidsperiode. Reisende som ankommer med disse flyene, kommer da til å reise på samme transfer.

Merk at transfer ikke inngår i prisen på reisen dersom du ankommer med egen bil, tog eller har bestilt en egen flyreise. Transfer inngår heller ikke dersom du ankommer med et annet fly enn vårt ordinære fly til destinasjonen. Vil du kjøpe transfer i tillegg? Kontakt da Golf Plaisirs salgsavdeling, 22 47 50 69.

Forsinket bagasje

Forsinket bagasje

  • Dessverre kan det forekomme at bagasje ikke kommer med flyet som planlagt. Dette kan avhenge av en rekke forskjellige årsaker.

    Hvis du ikke finner bagasjen din på båndet, anbefaler vi at du gjør følgende:

    - Kontroller at bagasjen ikke ligger på noe annet bagasjebånd.
    - Kontroller at bagasjen ikke ligger på båndet for spesialbagasje (gjelder golfbager).
    - Forsøk å formidle informasjon til vårt lokale personale som står og venter på deg i ankomsthallen. Vårt personale har dessverre ikke tilgang til bagasjeutleveringen, men det    er viktig at de får informasjon slik at de kan utsette transferavgangen for deg.
    - Oppsøk skranken for savnet bagasje (luggage claim).
    - Meld bagasjen savnet. Pass på at du får en skriftlig rapport (PIR-rapport) for din savnede bagasje. På denne skal det stå opplysninger om hvilket bagasjenummer det gjelder, telefonnummer for å spørre om bagasjen og et saksnummer på rapporten.
    - Sørg for at du får opplysninger om hvilken flight som bagasjen beregnes å ankomme med.
    - Få hjelp av vårt lokale personale for å lokalisere bagasjen om nødvendig.
    - Som oftest kommer bagasjen med neste mulige flight. Flyplassen engasjerer da et budfirma eller taxi for å transportere bagasjen til hotellet.

    Naturligvis medfører det problemer når bagasje blir forsinket. Det kan være en god idé å pakke ned et sett undertøy og hygieneartikler i håndbagasjen. Pass på at du ikke overskrider reglene for å ta om bord væsker på flyet.

    Du vet vel at du kan kjøpe en spesialforsikring for forsinket golfbag? Se rubrikk golfbagsforikring.

Tapt bagasje

Tapt bagasje

Dessverre hender det at bagasje ikke kommer med flyet som planlagt. Veldig sjelden skjer det også at bagasje forsvinner helt.

Hvis du ikke finner bagasjen din på båndet, anbefaler vi at du gjør følgende:

- Kontroller at bagasjen ikke ligger på noe annet bagasjebånd.
- Kontroller at bagasjen ikke ligger på båndet for spesialbagasje (gjelder golfbager).
- Forsøk å formidle informasjon til vårt lokale personale som står og venter på deg i ankomsthallen. Vårt personale har dessverre ikke tilgang til bagasjeutleveringen, men det er viktig at de får informasjon slik at de kan utsette transferavgangen for deg.
- Oppsøk skranken for savnet bagasje (luggage claim).
- Meld bagasjen savnet. Pass på at du får en skriftlig rapport (PIR-rapport) for din savnede bagasje. På denne skal det stå opplysninger om hvilket bagasjenummer det gjelder, telefonnummer for å spørre om bagasjen og et saksnummer på rapporten.
- Sørg for at du får opplysninger om hvilken flight som bagasjen beregnes å ankomme med.
- Få hjelp av vårt lokale personale for å lokalisere bagasjen om nødvendig.
- Som oftest kommer bagasjen med neste mulige flight. Flyplassen engasjerer da et budfirma eller taxi for å transportere bagasjen til hotellet.

Skade på eller tapt bagasje må meldes omgående og personlig til flyselskapets representant på flyplassen. Hvis noe skulle skje med bagasjen din, vil du få erstatning etter flyselskapets gjeldende bestemmelser. Vennligst merk at flyselskapets erstatning for tapt eller skadet bagasje er begrenset. Vi ber deg lese den informasjonen om erstatning som finnes på det respektive flyselskapets hjemmesider. Det finnes også noe informasjon på boardingkortets bakside. Har du en reiseforsikring/innboforsikring, så gjelder den som oftest også for skadet og forsvunnet bagasje. Sjekk med ditt forsikringsselskap.

Naturligvis medfører det problemer når bagasje forsvinner. Det kan være en god idé å pakke ned et sett undertøy og hygieneartikler i håndbagasjen. Pass på at du ikke overskrider reglene for å ta om bord væske på flyet.

Du vet vel at du kan kjøpe en spesialforsikring for tapt golfbag? Se rubrikk golfbagsforikring.

Innsjekking på hotellet

Innsjekking på hotellet

Når du har kommet frem til hotellet, er det tid for å sjekke inn. Alle hotell har forskjellige rutiner for dette.

Generelt gjelder følgende:

Lever ditt pass til hotellresepsjonisten, som tar en kopi av det.
Fyll ut blanketten for innsjekking.
Lever kredittkort som garanti for betaling av sluttregning. Hotellet kan i visse tilfeller reservere et beløp på kortet, som slippes når sluttregningen er betalt.
Hvis du ankommer med vår ordinære flight, så kommer vårt lokale personale til å være tilstede når du sjekker inn på hotellet. Be gjerne om hjelp av vårt personale. På visse destinasjoner har vi også mulighet til å forberede innsjekkingen allerede på transferen fra flyplassen.

Ifølge internasjonale hotellbestemmelser skjer gjestebytte kl. 12.00, men iblant skjer dette også tidligere. Deretter må rengjøringspersonalet få en mulighet til å sette rommene i stand. Dette gjelder også om du har avreise på kvelden eller natta.

Iblant må du selv ta ansvar for bagasjen din. Ifølge samme regler, kan ikke ankommende gjester forvente å få tilgang til sitt rom før kl. 15.00 på ankomstdagen. På avreisedagen kan hotellet, så sant det er mulig, tilby et fellesrom for klesbytte, hvile og dusj, til de hjemreisende gjestene.

Transfer til golfbanen

Transfer til golfbanen

De aller fleste av Golf Plaisirs hotell ligger i direkte tilslutning til golfbanen. Noen av hotellene har en kortere transfer til golfbanen. Ofte er denne transferen spesialarrangert for Golf Plaisirs gjester, og innebærer at antallet transfers til og fra golfbanen avhenger av antallet reisende den aktuelle uken. Når hotellet har en transfer til golfbanen/golfbanene også for øvrige gjester, finnes det en turliste på stedet. Vårt personale kommer til å informere om hva som gjelder angående transfers til golfbanen under ditt besøk.

Vi forsøker alltid å sørge for at de som har den tidligste starttiden er på golfbanen ca. 30 minutter før start.

Velkomstmøte

Velkomstmøte

På våre destinasjoner arrangeres det et velkomstmøte hver uke. På dette uformelle møtet, kommer vår golfvert til å informere om hva som skjer i løpet av uken. Du kommer også til å få informasjon om alle praktiske ting, som oppbevaring av golfbager, eventuelle transfer til golfbanen, konkurranser, starttider m.m. Du vil også få mulighet til å stille spørsmål.

Vår golfinstruktør kommer også til å ha en kortere presentasjon av seg selv og hva han/hun har å tilby når det gjelder instruksjoner i løpet av uken.

Vi anbefaler alle våre gjester å delta på velkomstmøtet. Dette er en god måte å holde seg informert og på den måten få maksimalt ut av sin golfreise. Du får dessuten treffe alle de andre som deltar på golfreisen din.

Starttider på golfbanen

Starttider på golfbanen

Vi forhåndsbestiller starttider på våre destinasjoner lang tid i forveien. Starttidene ligger på rekke, f.eks. 08.30–10.00. Våre starttider slås alltid opp på vår oppslagstavle på destinasjonen. Starttidene for neste dag slås opp på denne oppslagstavlen på et visst tidspunkt. Det er ikke mulig å bestille starttider hjemmefra før avreise.

Utflukter på destinasjonen

Utflukter på destinasjonen

Vårt lokale personale arrangerer hver dag utflukter på våre destinasjoner. Ofte er det en større by eller et kulturhistorisk interessant sted som besøkes. Informasjon om utvalget av utflukter får du på velkomstmøtet på den aktuelle destinasjonen. Informasjon kommer også til å slås opp på oppslagstavlen på destinasjonen, hvor også påmelding til utfluktene kommer til å skje.

Betaling for utfluktene skjer på destinasjonen kontant i lokal valuta.

Golf Academy

Golf Academy

Golf Academy finnes på de fleste av våre reisemål. Golf Academy begynner normalt dagen etter offisiell ankomst. Vi kan naturligvis tilpasse det slik at Golf Academy kan starte på en annen dag, dersom det er en gruppes ønske. Golf Academy er tilpasset slik at man som oftest kan delta uten å gå glipp av våre øvrige arrangementer, som f.eks. konkurranser, utflukter m.m. Mer detaljer om Golf Academy får du av vår golfpro ved ankomsten. Golf Academy bør bestilles hjemmefra, men betales på stedet. I perioder hvor vi ikke har noen påmeldinger til Golf Academy før avreise, kan Golf Academy innstilles og vår pro flyttes til et annet reisemål.

Avreise

Avreise

Før det er dags for avreise, er det noen ting man bør tenke på:

Kontroller grundig at du ikke har etterlatt noen ting på rommet.
Plasser pass og billetter slik at de er lett tilgjengelige.
Betal gjerne sluttregningen kvelden før. Da slipper du stresset når alle reisende skal sjekke ut samtidig.
Bær bagasjen til lobbyen og plasser den i hotellets bagasjerom.
Vær ute i god tid til transferbussen.
Hvis du får hjelp med bagasjen, vær nøye med å kontrollere at bagasjen din er lastet inn i og ut av bussen.

Vi forsøker å sørge for at være reisende er på flyplassen i god tid før avreise.

Etter reisen

Evaluering av reisen

Evaluering av reisen

Fra høsten 2011 vil hovedbokeren motta en e-post etter turen. Der kan du gi tilbakemelding på turen. Håper du er i stand til å fullføre dette og hjelpe oss med å forbedre oss!

Neste reise

Neste reise

Vi vet at mange av våre reisende gjerne planlegger sin neste golfreise i god tid. For å være sikker på at du har en plass, kan du melde din interesse til oss allerede før programmet er presentert på hjemmesiden og i katalogen. Kontakt Golf Plaisirs salgsavdeling på tlf. 22 47 50 69 for å melde din interesse. Når programmet er klart, tar vi kontakt med pris og opplegg for reisen.

Facebook

Facebook

Nå har Golf Plaisir en egen side på Facebook. Ikke glem å gå inn og ”like” siden vår. Du kommer til å få spesielle tilbud som kun gjelder for de som ”liker” Golf Plaisir. Dessuten holder du deg informert om arrangementer, nye destinasjoner m.m.

Facebook startside
Golf Plaisir på Facebook